Brännan börjar plugga.

Publicerat: 2010/07/12 i Livet

Jajamänsan! Idag avklarade jag min första dag på Communicare här i Katrineholm. Det verkar vara en allt-i-allo-kurs där man själv får välja vad man vill göra med sin framtid. Det valet har man givetvis alltid, men här får du en rejäl spark i röven och en hel del god peppning. Idag insåg jag t.ex., efter ett samtal med min jobbcoach, att jag faktiskt inte alls vill jobba. Har redan alldeles för mycket på mina axlar för att orka. Med ”alldeles för mycket på mina axlar” menar jag givetvis mina betyg som ligger och pyr, som ligger och bara envisas med att vara irriterande.

Vi (eller jag) kom helt enkelt fram till att studier helt klart är någonting för mig just nu. Fick order att gå upp till Kullbergska Huset där Katrineholms studievägledare sitter. Tog med mig betygen och fick väl på plats reda på att det fasen fattades över 300 poäng! Tack för den, Duveholmsgymnasiet. Ett IG eller ett jävla streck hade man väl åtminstone kunnat få? Att istället helt och hållet ta bort kursen för mig anser jag är väldigt, väldigt fult! Ingen info fick jag ang. detta heller, så idag kom det som en chock. Right in the face, typ. Detta innebär att jag även måste plugga typ tre extrakurser för att komma upp i den totala summan poäng som behövs för ett giltigt betygsdokument!

Egentligen gör inte detta mig något, tycker bara det skall bli fruktansvärt kul, men ändå; någon typ av information ang. detta tycker jag faktiskt att jag var berättigad då jag gick ut.

Hur som haver, i augusti börjar jag studera fem kurser på helfart:

  • Engelska B
  • Engelska C
  • Historia C
  • Matematik B
  • Programhantering

Detta blir sammanlagt 450 poäng, 400 är helfart och jag är berättigad 100% studielån, vilket känns otroligt skönt faktiskt. Programhantering är den enda kursen av dessa som jag inte läste på gymnasiet, det är alltså en tillvalskurs för att dryga ut poängen (kommer dock behöva läsa minst två 100p-kurser till). Programhantering valde jag p.g.a. högskoleutbildningen jag skall söka till nästa höst (Digital kommunikation) och därför att det är en väldigt bra kurs att ha när man sedan skall läsa webbdesign (även det kommer bli en tillvalskurs för mig, fast i vår).

Programhantering kommer förmodligen bli den enklaste kursen av dessa. Vet ni vad man gör? Jo, man arbetar i Office. Ni vet, Word, Excel, Power Point o.s.v. Svinigt enkelt då jag tidigare läst två datakurser på gymnasiet där vi behandlat dessa program. Åhå, enkla poäng va? 😛

Nåväl, jag ser hur som helst lite ljusare på framtiden och tror att detta är rätt steg på den långa vägen jag behöver gå. Skall bli otroligt jävla skönt att komma igång, detta har jag väntat på! Åh, ge mig plugg nu, nu, nu!

Kommentera

