Jag är så ensam här.

Publicerat: 2010/06/23 i Livet

Det finns verkligen inte mycket att hämta här i hålan. ”Skaffa vänner” är lättare sagt än gjort, en omvänd situation skulle jag vilja lägga ögonen på. Gotland, och min allra bästa vän, det är någonting som lockar. Jag misstrivs, ändå är det någonting som håller mig kvar. Här. Kanske är det tryggheten. Jag känner till varenda hörn här, varenda spricka i asfalten, jag kan genvägar, omvägar, vet var solen går ned och vet var den går upp, vilka som promenerar i våra kvarter och var hunden bor som alltid skäller till dess att den inte orkar mer.

Elva år. Eller tio och ett halvt, om man skall vara petig. Den tiden har jag tillbringat här. Har aldrig mått dåligt, egentligen, av att bo där jag bor. Det är bara känslan av att allt stannat upp som tynger mig. Kommer liksom ingen vart, hur jag än vrider och vänder på problemet finns där ingen sida på kuben med ord som beskriver lösningen till problemet. Kanske det beror på att där inte finns någon lösning, bara vägar till en lösning. Allt för komplicerade sådana. Steg för steg, krav efter krav, order efter order. Gör si. Gör så. Lyd och systemet ger med sig. Ge och ta, men ge desto mer så blir big brother nöjd.

Kan man beställa vänner över postorder? För precis det intrycket har jag fått. Att det faktiskt är möjligt. ”Hej, jag skulle vilja beställa en livsvän”. 300 kronor inklusive postförskott, klappat och klart. Det fungerar inte så, även fast vi kanske ibland hade önskat det. Ensamheten är helt enkelt någonting vi får leva med till dess att kuben visar sin osynliga text till lösningen på problemet. Jag tänker inte ge upp, fastän jag är nära kanten som skulle kunna leda mig nedför stupet just nu. Stupet hade varit en lösning, men inte lösningen till problemet jag predikar om.

Jag är imponerad om ni förstod hälften.

Kommentera

