En intressant och givande dag.

Publicerat: 2010/04/06 i Läsning, Vardag

Då var jag hemma i boet igen efter veckans första kursdag. Ni som läst min blogg de senaste veckorna vet ju om att jag börjat en kurs via socialförvaltningen vid namn Jobbkoll. Det är en kurs som socialförvaltningen anordnar genom Jobbtorget för arbetslösa ungdomar som söker försörjningsstöd. Trodde först att det skulle bli tre sjukligt tråkiga timmar, men jag njöt faktiskt. Känslan var lite nostalgisk, back to school, typ.  Vi satt där indelade i grupper om två, intervjuade varandra och småsnackade.

Så himla mysigt!

Sedan var det dags att börja se sig om efter praktikplatser, och gissa vad som for fram då? Jodå serrni, den fruktade, onödiga, hatade och värdelösa telefonkatalogen! Vår hanledare kallade den ”old school”. Kunde givetvis inte hålla käft och började predika om vilken miljöbov telefonkatalogen faktiskt är och vilken procent som skövlas varje år (ni ser ett inlägg ang. detta längre ned på sidan). ”Är det så?” fick jag till svars. Förstår hans reaktion, för hur många tänker egentligen på miljöhotet i en telefonkatalog?

Dagen har hur som haver varit väldigt givande och faktiskt till och med en aning trevlig. Det är otroligt skönt att få komma ut och träffa lite folk, fördriva vardagen på ett alldeles galant vis.

På väg till bussen kunde jag givetvis inte låta bli att kila in till bokhandeln som säljer så otroligt billiga böcker. Min första tanke var att införskaffa ytterligare ett kollegieblock som skall användas till jobbkursen, köpte ett igår som skall användas till uppsatser (förberedande innan högskolan). Ja, och sedan gick det ju som det gick då jag även råkade få med mig Dick Harrisons första bok ur hans triologi En världshistoria om ofrihet – Slaveri. Denna första bok behandlar forntiden till renässansen.

Skall bli otroligt intressant att läsa denna bok och kanske skriva en uppsats. Skall i ett senare skede försöka köpa hem de två andra böckerna som behandlar ytterligare två epoker/tidsperioder. Nu kanske mina bloggläsare tycker att alla mina inköp av historieböcker går lite överstyr, but hey! that’s me. Det finns INGENTING som intresserar mig så som historia, brinner verkligen för detta!

Nu är det käk som gäller. Hörs senare!

Kommentera

