Om vi vill påverka förändrar vi.

Publicerat: 2010/04/05 i Åsiktshörnan, Miljö

Loggade nyss in på Facebook och såg att jag hade fått en invite av Z-mom. Brukar i de flesta fall ignorera inbjudningar till grupper, event o.s.v, men den här gången var det faktiskt någonting som fångade mitt intresse: Stoppa telefonkatalogen NU!

Kommer ihåg att jag bara för några månader sedan, vid det senaste utskicket från Eniro, mumlade om hur jäkla onödiga telefonkataloger faktiskt är. Jag har inte träffat en enda människa under de senaste tre åren som har användning av dessa. Inte ens min mamma och pappa, som förr slet dessa med hälsan, har något som helst intresse av pappersklumparna. Visste ni t.ex. att endast 5% av svenskarna använder sig av telefonkatalogen? De andra 95% (ca. 5 miljoner exemplar per år) låter skiten ligga. Säger inte detta rätt mycket om värdet i det hela?

Vi lever i en ny era där böcker kan laddas hem från internet och tidningar läsas digitalt, där vi kan hitta i princip vad och vem vi vill. Miljöfrågan är större än någonsin och ändå skövlar idiotiska Sverige 1% av vår skog bara för att kunna skicka ut onödiga exemplar av dessa telefonkataloger. Fem miljoner exemplar, per år, ligger och ruttnar samtidigt som våra makthavare förespråkar vikten i att ta hand om miljön i sina kampanjer. Jag bara undrar: var ligger logiken? Eller har de bara otroligt dålig koll på vad som faktiskt händer med våra skogar, vår miljö och vår natur? Jag skulle vilja kalla dem riktiga puckon.

I detta fall borde vi se och lära av Norge, lyssna på och ta till oss av vårt spännande grannland. Där är telefonkatalogen förbjuden för utskick, endast de som lägger en beställning får en. När stannade Sverige i tiden? Varför är inte detta en förändring som sker här, just nu?

Vill vi värna om miljön försöker vi påverka – that’s how the story goes. Jag skall göra allt i min makt som vanlig medborgare att förändra detta, för jag anser att detta är en sådan liten fråga som borde kunna besvaras och lösas enkelt. För mig är det helt oförståeligt att detta får försigå i ett sådant ”modernt” land som Sverige. Eller är vi kanske inte så moderna som vi trott?

En eloge till Norge som visar sitt engagemang för miljön, för sina medmänniskor, för djuren, ja, för vår värld. Det kanske är ett litet steg i utvecklingen, men det är åtminstone ett steg i rätt riktning. Så det så!

Mitt första steg i arbetet att påverka blir att uppmana er att gå med i gruppen. Blir det tillräckligt med medlemmar kanske processen kan gå snabbare, kanske vi slipper dessa pappersklumpar redan inom ett år. Så gå med för miljöns skull, för vår världs skull, nu vill vi visa att vi bryr oss. Vi kanske inte är några politiker men vår röst hörs också om vi arbetar tillsammans. Gör er hörda! Sprid ordet i cybervärlden, skriv om detta på er blogg, skicka mail till era vänner. Gör allt som står i er makt!

En nattlig hälsning från Elfrida, som nu kryper till kojs.

kommentarer
  1. Zarah-Lou skriver:

    Håller med! Tycker även att man ska välja elektroniska fakturor som hamnar direkt i ens internetbank från de företag som har det som val!
    Man slipper faktureringsavgift OCH man spar skog! För att inte tala om att man bara bockar i en ruta som heter ”betala” och man slipper skriva i det långa OCR-numret! Smidigt och bättre för naturen!

    • popgownia skriver:

      Eller hur! Jag får en elektronisk faktura från 3 direkt till mailen. Sen är det bara att logga in på internetbanken och betala. 🙂 Jättesmidigt! När jag fick lönespecifikationer hamnade de också på mailen, fick ingenting i brevlådan. Jättebra! Tycker även att t.ex. H&M, Halens och Ellos, som skickar kataloger till mig, borde börja göra dem digitala. Kanske i PDF-format. Fungerar ju lika bra som ett pappersexemplar. 🙂

  2. z-mom macozaza skriver:

    Gud vad längesedan det var jag var in här då, märker jag. =D
    Jag brukar inte heller hänga på alla inviter man får inne på fejjan och absolut inte skicka inviter, men det här var för en så bra sak, så jag kunde inte låta bli att dela med mig. =)

    • popgownia skriver:

      Haha, men Z-mom då! Trodde du var en trogen läsare! 😉 Förstår att du har haft fullt upp nu när du har en holländare att se efter, haha ❤

      Detta var förmodligen den vettigaste inviten jag fått på Facebook, är riktigt glad att du skickade en!

      Kram!

Kommentera

