En liten dröm i alla fall.

Publicerat: 2010/03/29 i Livet

Pratade nyss med Henrik i telefon och vi är båda rätt deppiga just nu. Allt det här med att söka socialbidrag, att vi är på två olika ställen och att vi inte har den blekaste aning om hur vårt liv ser ut om en månad. Den 31:a maj skall vi vara ute ur lägenheten här i Linköping, vilket skall bli otroligt skönt. Men sen då? Var skall vi ta vägen?

Som det ser ut nu kommer vi fastna här i Linköping i och med den praktik jag blivit erbjuden genom Jobbtorget. Är så jäkla kluven! Skulle verkligen vilja praktisera på Linköpings-Posten för jag tror att det kan vara en jäkla fin merit i mitt CV och kanske det kan vara en fördel om jag i ett senare skede väljer att söka in till journalisthögskolan. Samtidigt känner jag att en praktikplats på Katrineholms Kuriren skulle passa mig lika fint, om inte bättre eftersom det är en sådan pass liten tidning. Då skulle jag och Henrik kunna flytta hem igen och söka socialbidrag där, eftersom varken han eller jag mår speciellt bra som det är just nu. Vi mår verkligen piss!

Sedan har vi båda börjat kolla på högskoleutbildningar för höstterminen 2011. Båda fastnade för ett varsitt program på Blekinge Tekniska Högskola (BTH). Han vill studera Digital bildproduktion vilket skulle passa honom utmärkt. En fördel med det programmet är att det bl.a. hänger på arbetsprover och då är jag övertygad om att han har en än större chans att komma in. Det program jag är sjukligt intresserad av är Litteratur, kultur och digitala medier. En utbildning som leds helt och hållet på engelska vilket är mer än meriterande, det är superbra verkligen!

Programmet jag vill gå är förberedande till förlagsbranschen, journalistik, IT och fortsatta studier. I katalogen finns det en liten ruta som heter ”du lär dig”:

  • litteratur
  • kultur
  • kommunikation
  • medieproduktion
  • retorik
  • IT

ÅH! Blir alldeles till mig när jag läser om progammet! Det enda som krävs är grundlig behörighet (vilket jag har) och engelska B. Det enda jag behöver göra är att plugga upp mina betyg och söka in till nästa år! Egentligen skulle jag ha pluggat upp mina betyg för länge sedan, då hade jag t.o.m. kunnat söka i år. En fördel också är att jag har kursen engelska C, det kan ju vara behövligt om kursen är engelskbaserad.

En liten dröm i alla fall, som faktiskt kan bli verklighet för en gångs skull.
Vill du vidareutbilda dig? Och till vad? 🙂

We can do it babypie, jag saknar dig här! ❤

Kommentera

