Ljuva nostalgi.

Publicerat: 2010/03/23 i Kärlek

Spisen. Fasen vad man hade roligt med spisen när man var yngre. Det ligger en tät dimma över min tankeverksamhet just nu som luktar nostalgi. Svartvita filmsnuttar spelas upp i mitt minnescentrum när jag ser Ebba fixa och trixa. Ser hur jag och min lillasyster lagar mat vid spisen för att sedan sälja vår mat med vår minst lika plastiga kassaapparat med plastfrukter och låtsaspengar i billigt blankt papper. Ibland bråkade vi om våra cash, de var livsviktiga för vår överlevnad. Vi slet som djur och var stolta när den ena lyckats knäcka den andra. Kan tänka mig att några hårstrån slets bort från respektive hjässa vid ett flertal tillfällen, att våra föräldrar fick nog och satte oss i snön några dygn för att vi skulle bli av med vår besatthet av att vara ekonomiskt oberoende.

Slutsats: Ebba, än så länge kan du skatta dig lycklig som har full tillgång till spisen. När det kommer en lillasyster/lillebror in i bilden är det inte längre ett privilegium, det är någonting vi måste kämpa för att få behålla. Det är då vi måste börja pinka in vårt territorium som de djur vi är. Kom ihåg att du är storasyster, det är verkligen det enda vi har till vårt försvar, om du någon dag skulle få ett litet syskon. För den där spisen är trots allt livet i några år, och dessa år sitter fastklistrat med ljuv nostalgi och kärlek i mitt minne. För alltid.

Kommentera

