Hellre intressanta böcker än kläder.

Publicerat: 2010/03/23 i Läsning

Idag åkte mamma och jag ned på stan en vända. Först var det meningen att jag skulle få ett par sneakers, Björn Borg, som jag blivit totalförälskad i. Henriks lillsyrra har ett par sådana och jag är så jäkla avundsjuk! Väl uppe på Inter Sport fick jag veta att de sålt slut. Så det var bara att säga bye och adjö till den idén.

Då gick vi istället in på Åhléns där jag hittade dessa böcker! Mycket hellre bra böcker än ett par skor, faktiskt. Det blev en historisk trio för 196 kronor (galet bra pris efter bokrean då det var tag tre betala för två).

Så med mig hem fick jag:

  • Prismas stora bok om mytologi. En bok som behandlar och berättar om all världens mytologi såsom grekisk, nordisk, sydamerikans, egyptisk o.s.v. Jag har ju alltid varit så jäkla intresserad av detta så det var ett givet köp för min del. Mamma däremot knorrade på näsan och undrade var som möjligtvis kunde var kul med mytologi. ALLT är kul gällande mytologi eftersom det är något av det mest fascinerande jag någonsin läst om.
  • Katastrofen vid Poltova. Berättar om Karl XII:s ryska fälttåg mellan åren 1707-1709. Förmodligen den mest intressante kung Sverige någonsin haft. Tillträdde tronen redan vid 15 års ålder och hann med en hel del under sin tid på tronen, minst sagt.

  • Potemkin och Katarina den stora – en kejserlig förbindelse. Handlar om Katarina den stora, rysk tsarinna, och hennes hemlige make och älskare Grigorij Potemkin. Precis som med Karl XII har jag alltid tyckt att Katarina den stora verkar ha varit en fascinerande person som jag vill läsa mer om.

Så nu har jag alltså ytterligare tre historieböcker att lägga till samlingen. De är några stycken nu, men det tar knappast slut här. Har redan kollat in några fler böcker jag förmodligen tänker köpa. Mitt historieintresse kommer aldrig dö, det är något som alltid legat mig varmt om hjärtat. Fast innan jag sätter tänderna i någon av dessa böcker skall jag läsa ut min roman som jag fick av mamma här om dagen.

Och den tänker jag faktiskt läsa nu. Laters!

Kommentera

