Det är väl bara att klippa av, eller?

Publicerat: 2010/03/05 i Åsiktshörnan, Idioti

Idag kom Henrik förbi med en typ sluta-röka-bibel. Jag måste verkligen sluta, på grund av både hälso- och ekonomiaspekten. Det fungerar helt enkelt inte längre. Kan inte slänga bort 50 kronor per dygn på ett paket cigg och fortfarande tro att saker och ting skall ordna sig, gå ihop. Det fungerar inte så.

I denna lilla bibel, vi kallar den så, står det att det största problemet bland rökare är att de ser cigaretten som en vän. En vän som man kan ta hjälp av, en följeslagare som finns där hela tiden. Det är läskigt, för precis så har jag känt hela tiden, att det är någonting jag verkligen kommer sakna. Som en jävla vän! Det kanske i era öron, som inte har varit nikotinberoende, låter helt flippat; men det är precis så det är! Sedan ligger man tydligen värst i riskzonen om man gillar morgonciggen bäst på dagen. Ännu ett tecken på att jag är deep down in the träsk, för det finns i princip ingenting som är bättre än just den lilla ciggen.

Men hur skall jag göra då? Först tänkte jag ”men jag kanske kan börja snusa istället då?” bara för att få bort det där cigarettberoendet. Ni vet, gå ut och röka en cigarett snarare än beroendet av nikotin. Sedan var det inte lika lockande längre när jag läste i denna lilla bibel att snus innehåller 2500 kemiska ämnen, bland annat tungmetaller som bly och nickel, och ökar risken för dödlig hjärtinfarkt med 70%.  Det vore ju helt jävla superpuckat att gå över till snus efter att ha läst detta!

Så jag har suttit här och funderat lite, sett på andra nikotinalternativ såsom Nicorettes produkter, men ingenting känns bra. Tuggummina är så fruktansvärt vidriga, plåster tror jag inte en sekund på och den där inhalatorn som laddas med nikotinpluggar känns ju bara för löjlig att smutta på. Helt ärligt tror jag inte på dessa produkter, hur mycket Nicorette än predikar. Varje individ måste gå sin egen väg och jag är en av dem.

Så jag har beslutat mig för att inte köpa några dyra nikotinersättare, nej, jag skall fanimig klara detta själv. Okej, nikotin är inte cancerframkallande, men det är fortfarande beroendeframkallande. Lika beroendeframkallande som ciggen. Så varför gå från ett beroende till ett annat? Det känns ju urdumt och absolut meningslöst, ungefär som att gå från cigg till snus! Förstår inte ens hur jag kunde tänka tanken att gå över till snus. Det är ju apvidrigt och inte alls bättre än ciggen. Lika bra att motivera sig själv till att bara lyckas klippa av, eller hur?

Så ja, jag skall sluta röka, och det är ett löfte. Behöver bara finna my right moment, inom högst sju dagar. Det är ett löfte jag givit mig själv; inom en vecka skall jag ha påbörjat min process, helst tidigare än så om det känns rätt. Efter sju dagar skiter jag fullständigt i hur det känns, det får kännas hur jävla jävligt som helst: jag vill inte längre!

Tips för att dämpa röksuget är tydligen, enligt lilla bibeln:

  • Drick vatten, hjälper mot röksug och hungerkänslor.
  • Sug på en isbit, minskar söt- och röksug.
  • Borsta tänderna, fräsch minstsmak minskar både söt- och röksug.
  • Planera in belöningar, skäm bort dig själv med massage eller en ny tröja.

Henrik har precis skrivit upp sig själv som personlig massör, kanske det kan komma någonting gott ur detta ändå. Önska mig lycka till! Och ni som har lyckats sluta röka, kom gärna med hjälpande tips.

kommentarer
  1. Zarah-Lou skriver:

    De jag känner som rökt och lagt av har bara lagt av, pang bom.
    Farmor som rökt i 45-50 år glömde köpa med sig cigg hem en dag och slutade istället. Har inte rökt sedan dess och det är väl en 5-6 år sedan.
    Samma sak med mitt sötsug, det försvann helt efter 3 dagar när jag bara slutade, pang bom. Trappade inte ned eller ”minskade ned succesivt”, vet inte om jag tror på ”nedtrappningar” riktigt. Lycka till!

    • popgownia skriver:

      Precis. Jag tror inte heller på nedtrappning, ändå så förespråkar sluta-röka-experter just detta att man skall kunna sluta helt genom att trappa ned. Men nej, jag tror det är bullshit.

      Lika bra att bara klippa av på en gång precis som din farmor. Så det är min plan. 🙂 Hoppas det går bra bara! Gäller verkligen att våga tro på sig själv.

      Tack!

  2. von Erran skriver:

    Främsta anledningen att jag aldrig gör annat än feströker e nog beroendet, och att de blir så dyrt 😉

    • popgownia skriver:

      Ja, det är ju inte direkt bra för hälsan heller. Cancerrisken ökar med helt sjukt höga procentsiffror. Man får passa sig. För mig började det med feströka, sedan blev jag beroende, så det är bara att akta sig där med.

Kommentera

