Schlager – är vi inte trötta på det nu? *suck*

Publicerat: 2010/02/21 i Musik

Är det någon mer än jag som tycker att det här inte gör någonting?

Jag måste säga att standarden i årets Melodifestival är sjukt, sjukt låg. Det är helt otroligt vilka dåliga låtar som skrivits och inte att glömma dåliga artister. Har verkligen inte fastnat för en enda låt! Eller okej, jag tycker Andreas Johnson var helt okej men det kanske mer beror på att jag diggar honom än faktiskt gillar hans bidrag.

Och Timoteij, vad fan är det här? Haha! Jag höll på och dö igår när jag såg att Sverige gett dem flest röster och skickade dem direkt till Globen. Av skam. Om det är någonting sådant vi skickar till Norge dör jag… I och för sig fanns det väl inte direkt något annat bidrag att tävla med igår då alla var så fruktansvärt dåliga, men det var ju Timoteij med. Det första jag tänkte när jag såg deras bidrag var ”hum, den här låten har jag hört förr”. För länge, länge, länge sedan. I tusen andra versioner.

Det sägs ju att all musik redan är skriven, hur kommer det sig då att så många andra, stora, riktiga band, kommer med nytt material hela tiden? Jag tror att bollen från och med det här året ligger hos låtskrivarna. De får sluta sikta på schlager och komma upp med någonting nytt, släppa begreppet ”schlager” och glömma att det är Melodifestivalen de skriver till. Texterna är  ju märkbart riktade till MF vilket jag tror att svenska folket faktiskt tröttnat på. Åtminstone har jag gjort det.

Timoteijs låt är ju ett praktexemplar på att schlagervärlden är på väg mot sin råa död. Nej, jag kanske, kanske, kanske tar mig tid att se finalen men det är inte speciellt troligt just nu. Är rätt trött på hela konceptet och ser gärna att de lägger ned spektaklet snart om de inte kan börja göra riktig musik.

Nej, vi behöver en låt i klass med Jan Johansens Se på mig för att jag skall fastna igen.

Kommentera

