Det blågula loppet som fick Sverige att gråta.

Publicerat: 2010/02/21 i Sport

Ja, vilken rysare vi nyss fick se på SVT1. Herrarnas dubbla jaktstart som gick av stapeln ikväll. Sverige hade knappast kunnat gjort bättre ifrån sig. Marcus Hellner tog hem guldmedaljen och Johan Olsson bronset.

Det var verkligen en laginsats vi nyss fick skåda. Johan Olsson låg på första plats med 24 sekunders försprång ca. 13 kilometer. Under denna tid låg Hellner och Södergren i täten av klungan och liksom sölade ned de andra så att Olsson skulle få en ännu större mariginal. Helt otroligt! Vilken laganda! Har aldrig sett någonting liknande.

Satt här hemma med mina ticks; jag brukar slå mig själv på låren när jag blir stressad, uppjagad, hoppfull. Än så länge har jag inte fått några märkbara skador. Kommentatorerna verkade minst lika imponerade och nästintill chockade som jag var. Johan Olsson har aldrig gjort ett så grymt lopp som han gjorde idag! Jag tror ingen här förstår vilka krafter det innebär att ligga och dra själv, 24 sekunder framför alla andra, i 13 kilometer.

Kan fortfarande inte fatta. Det kan nog ingen annan heller. Kommentatorerna grät, Per Elofsson grät, jag grät. Sport är passion. Och Sverige har varit jävligt bra idag, vilket både svenska folket och kungafamiljen kan intyga! Nu ser jag fram emot herrarnas stafett! Damernas med för den delen. 🙂

kommentarer
  1. MammaMu skriver:

    Och mamma grät!

Kommentera

