Försäljar-Elfrida intar IKEA.

Publicerat: 2010/02/19 i Vardag

Drog in till stan idag för att möta upp mina kollegor inför arbetspasset. Då ringer chefens telefon. De är en man kort på IKEA (IKEA och GodEl har ett avtal som säger att vi får stå där och sälja). När någon är sjuk i IKEA-teamet brukar de ringa till oss i Canvass-teamet (vi som knackar dörr i villaområden alltså) och se om vi har någon stand-in. Idag var det verkligen ingen i vårt team som kunde ta sig ann uppgiften, så då fick det bli lilla jag.

Har under mina månader som anställd hos GodEl aldrig stått på IKEA. Där är det verkligen mycket mer fart och fläkt eftersom folk cirkulerar hela tiden. IKEA är ju verkligen Sveriges största företag och Linköping en storstad, equals a lot of people. Här finns alltså min chans att få många sälj.

Samtidigt som chansen finns för mig att sälja mycket går jag in med väldigt lite kunskap. Jag kan ju få fram det jag behöver få fram, vet vad jag skall säga och så vidare, vet hur ett sälj går igenom. Men det är ändå rätt logiskt att IKEA och Canvass är två skilda saker. I vanliga fall knackar jag alltså dörr; de öppnar och är intresserade, eller så öppnar de och stänger på en gång. Signalerna är väldigt tydliga. På IKEA däremot måste jag stå och liksom hojta in folk, vilket jag kan tycka är lite småjobbigt.

Det jag får tänka på då är att det är Elfrida försäljaren som står där och ropar in kunder, inte Elfrida i person. Det kan underlätta. Vi har ju stått en hel del nere på stan i Linköping och det har verkligen varit tokjobbigt, men kanske det är annorlunda på IKEA. Vi får väl se! Jag kanske rent av tycker det är skitkul! 🙂 Så idag står jag på IKEA i Linköping, Tornby, mellan 15-20 om någon känner för att hälsa på. 😛

Nu skall jag hoppa in i duschen och göra mig lite snygg. Ehem… så snygg som jag kan bli, rättare sagt. Det vill säga inte speciellt snygg alls. What to wear and how to look har alltid varit ett problem för mig. Snygga kläder, ful tjej, det är fan inte lätt skall ni veta! Självdistans var det ja.

Laters!

Kommentera

