Rules are meant to be broken.

Publicerat: 2010/02/11 i Vardag

Var nere på Swedbank idag för att fixa VISA. Ja, jo, det gick ju inte så bra. För att få äga ett VISA i Linköping måste man ha runt 120.000 i inkomst per år. Ehm… Henrik sitter och trycker på ett VISA med 2800 spänn i månaden, aktivitetsstöd. Anledningen? ”Du kan missbruka ett VISA, det förlorar banken på”. Uhm… Ska väl de skita i? De skall väl vara glada för de 50 kronor jag betalar per år för mitt kort. Eller ja, OM jag skulle ha ett VISA.

Okej. Ibland blir jag så jäkla sur! Jag och min bankman kom hur som överens om ett möte den 28 februari igen. Då har jag fått in två lönespecifikationer, och ja… jag kommer nog inte få något VISA. Internetbank har jag nu i alla fall, fick dosan på en gång idag. Blev lite chockad, syrran fick vänta i ca. en vecka på sin dosa.

Nej, jag är faktiskt lite småirriterad på Swedbank i Linköping just nu. Tydligen så skiljer sig reglerna åt mellan Linköping och Katrineholm. Hade jag gått till Swedbank i Kholm hade jag förmodligen ägt ett VISA nu. Löjligt… What’s the difference liksom?

Funderar starkt på att gå till Handelsbanken istället, kolla upp deras krav o.s.v. Någon som har god erfarenhet av dem?

kommentarer
  1. macozaza skriver:

    Du skall ansöka om bankkort Visa och inte kontokort Visa. Det är skillnad på dem och det första borde du få – det funkar inte att handla på kredit med det, du måste ha pengar på banken för att kunna handla. Det är säkert ett sådant Henke har och inkomsten skall inte spela någon roll för det kortet.

    • popgownia skriver:

      Ja, jag frågade om det och han sa att ”Swedbank i Katrineholm skiljer sig från Linköpings, vi vet inte vilka regler de har och det är ingenting vi kan göra någonting åt”. Jag vill ju inte handla på kredit och jag sa det också…

      Vet inte hur jag skall göra.

  2. macozaza skriver:

    Skumt. Men ta ett vanligt bankkort då, utan Visafunktionen. Är det ett kort du vill ha, så att du kan handla över nätet? Då finns e-kortet, det hittar du här:
    http://www.swedbank.se/sst/inf/out/infOutWww1/0,,135176,00.html

    Du behöver inte ladda hem någon programvara för att använda det, utan kan enkelt logga in från vilken dator som helst, här:
    http://www.swedbank.se/sst/inf/out/infOutWww1/0,,143353,00.html

    Det funkar som ett Visa/Maestro-kort och man kan betala det man köper direkt. Jag har använt det i flera år och det funkar kanon.

    • popgownia skriver:

      Skall kolla upp det! 🙂 Kredit har jag ju aldrig ens haft en tanke på, vilket bankmannen inte verkade förstå. Jaja, vi får la se! Skall kolla upp dina tips som sagt! 🙂

Kommentera

