Man bara… va?

Publicerat: 2010/02/09 i Idioti

Nu börjar jag märka att det inte finns någon som helst privat vinning med att leva i detta land. Gick just in på Swedbanks hemsida för att beställa ett VISA-kort samt internetbank. Skriver i standarduppgifter så som kontonummer, personuppgifter o.s.v. Naturligtvis. Men vet ni vad de skall ha reda på längre ned i ansökningsfältet?

JO! De skall ha reda på min arbetsgivares namn och telefonnummer, min månadsinkomst och vilken typ av anställning jag har. Jag bara undrar: varför? Helt seriöst, behöver de göra en kreditkoll bara för att jag skaffar ett VISA-kort som kostar 50 kr/år? Det är ju för fan löjligt!

Jag kan verkligen inte förstå varför. Dessutom är det lite roligt att Henrik, som har VISA, inte behövde gå igenom någonting liknande då han skaffade kortet för något år sedan. De frågade efter hans standarduppgifter och kontonummer, sen hade han det där kortet! Vilken är skillnaden nu?

Jag tycker inte banken skall bry sig om var jag jobbar, vem min arbetsgivare är o.s.v. Kan inte fatta vilken nytta de skulle ha av den informationen. Sjukt… Helt otroligt att de inte frågade vilken skostorlek jag har, eller vilken kupa jag tvingas använda. Eller om jag är tjock, smal, kort eller lång. Eller hur lång min pojkväns penis är Det kanske vore någonting att ta upp till nästa gång de funderar på att förändra formuläret och kraven.

Japp! Najs!

kommentarer
  1. Daniel skriver:

    Ett tips: Dra bara ner till banken och be om ett visa, då kommer de inte kolla upp sånt. I värsta fall, som de gjorde med mig. Frågade de om jag var arbetslös, studerande eller om jag arbetade. Sen frågade de hur mycket jag tjänade. Sa att det var svårt o säga ungefär då jag får ut olika varje månad. På så sätt undvek jag att bli nekad för jag inte tjänade 200 000kr om året. Dem nöjde sig med att veta att jag hade arbete. 3 dagar senare låg mitt visa i brevlådan!

    hoppas det löser sig:)

    • popgownia skriver:

      Ja, jag skall göra det Danne! Fick ett mail ikväll som sa att jag inte kunde söka VISA genom hemsidan… Skitkonstigt. Fick ingen förklaring heller, fick bara veta att det inte gått igenom. Skall gå till banken så fort jag får tid. Så jäkla konstigt att de frågade dig någonting sådant, Henrik frågade de inte någonting. :s Skumt!

      Jag hoppas också att det löser sig. Börjar bli lite trött på ungdomskortet…

Kommentera

